• Elfrid

Maman



"Maman" (fr:mamma) av den franske kunstneren Louise Bourgeois er en av de fineste skulpturene jeg vet om. Ja vel, det er en edderkopp, tenker du kanskje. Og visst er det det; en massiv og høy edderkopp med lange tynne bein, laget av bronse, marmor og stål. Figuren er både majestetisk og fryktinngytende på samme tid. Tullet inn i et slags nett av stål ligger flere hvite egg, god beskyttet inn i edderkoppens kropp. Bourgeois laget skulpturen som en hyllest til sin mor. Moren, uttalte hun, hadde mange likheter med en edderkopp. Akkurat som en edderkopp, var også hun en veverske; og i følge kunstneren, en sterk kvinne, som levde for å beskytte familien sin. På samme måte som edderkoppen fanger uønskede inntrengere i spindelveven sin, gjorde kunstnerens mor alt for å skjerme sine nærmeste fra farer utenfra. Styrken til tross - det er også et snev av sårbarhet forbundet med denne skikkelsen. De høye spinkle beina virker nesten for tynne til å holde den massive kroppen oppe. Likevel strekker edderkoppen seg rakrygget opp, slik at eggene ligger godt beskyttet der oppe. En glimrende fremstilling av morskikkelsen i seg selv, spør du meg. Det er lite her i verden som er så sterkt som morsinstinktet. En mor er en omsorgsfull og beskyttende skapning, en trygg havn for barna. Samtidig, er det ingen som er så sårbar som en mor. Det vet alle mødre. Kjenner hun at farer truer, så angriper hun. Akkurat som en edderkopp. Vakkert rett og slett. Hva synes du? xx Elfrid

Kilder: - Tate Modern og Guggenheims nettsider - Dokumentaren: "Louise Bourgeois: The Spider, The Mistress and The Tangerine" fra 2008

FOLLOW US ON INSTAGRAM

  • Instagram

@kunstsnakk1

  • Facebook

LIKE US ON FACEBOOK

©2020 Kunstsnakk. All rights reserved.